contact

home | motortrips | oude motortrips | leuke links | leuke hotels | leuke evenementen

Italie 2015
Andreasberg - Duitsland mei 2015

Anwb reis naar Fieberbrunn, Oostenrijk en Seganzano en San Zeno di Montagna in Italië

Vrijdagmorgen 8.30 ontmoetingsplaats Goudreinet Barneveld.
Daar we vandaag naar ons overnachtingshotel moesten, ruim 600 km, gingen we behoorlijk wat snelweg kilometers maken. Via A30 en A50 richting Venlo en daar Duitsland in de A61 op.
Met een koffiestop en een lunch stop via Koblenz, Karlsruhe en de richting Stuttgart naar afslag 43 op de A8 richting Liebenzell. Van daar toch nog ff een stuk binnendoor door
heuvelland en bosgebied richting Calw, Herrenberg en zo naar Tubingen. Alwaar we dan om 10 over zes aankwamen. Vlug de kamers opzoeken, douchen en naar de gereserveerde tafel voor het diner.

Dag 2 moesten we naar ons eerste van de 3 gereserveerde hotels in Fieberbrunn, Oostenrijk. Normale tijd rond half 10 vertrokken we uit Tubingen, Duitsland naar Fieberbrunn, Oostenrijk. We hadden de route gewoon via een ANWB kaart gepland en de opeenvolgende plaatsnamen op een A4
in de tanktas gedaan.Nou is dat lekker ouderwets maar als die plaatsnamen niet echt ook opeenvolgend voorkomen op de borden en we dus veel moesten stoppen en de kaart er weer bij pakken, tsja dan gaat de tijd wel heel snel. Nog een koffie stop en lunch en de verwachte aankomsttijd is wel heel erg ver te zoeken. Nou wil het zo zijn dat Rob en Nel van onze reis wisten en ons wilden verrassen om ook in Fieberbrunn te zijn en wel in hetzelfde hotel. Zij zouden passen gaan rijden in
Italië maar door het barre weer daar besloten ze in Oostenrijk te blijven.Maar het werd later en later, ook omdat wij geen snelweg dulden, en deze begonnen zich al zorgen te maken samen met de receptie van het hotel. Uiteindelijk kwamen wij om net over achten aan. Ons diner hebben we maar verplaatst naar de volgende avond daar geen van ons echt honger had. We hadden om half vier alle vier een gigapizza gegeten,
zodoende. Afijn bagage van de motoren. Douchen en nog heel even de bar in.Daarna slaaaaapen na 460 km.

Dag 3 met zijn zessen een leuke route gereden die Nel op haar tablet had en die ze op onze Garmins heeft gezet.
Even iets aangepast daar die iets te veel kilometers was.En van internet konden we ook niet op aan want het weer zou slecht worden met zon in de vroege ochtend, al snel bewolking en vanaf 12 uur regen. Uiteindelijk hebben we tot na de lunch zon en warmte gehad en begon het slechte weer pas na vijf uur 's middags net nadat we weer home waren. Weer mooie landschappen gezien. Sneeuw op bergtoppen.Door diverse wintersport plaatsen gereden zoals Gerlos en Konigsleiten alwaar we dan ook de passen omhoog zijn gereden. Schitterend. En zoals ik al zei, na een rondje van ongeveer 210 om vijf uur weer thuis.

Dag 4. Beetje minder weer. Dag begon al met regen en wij gingen dus ook met regen weg. Pieta en Michel wilden de
Grosglockner omhoog, de pas die ze al diverse keren hebben gefietst. We hadden een route op papier daarnaartoe via
Hochfilzen, Saalfelden, Maria Alm naar Bruck waar de aanloop naar de Grosglockner begint.Even 24 euro aftikken per
motor en omhoog naar, volgens de man bij de kassa, het mooie weer boven. Nou dat had hij even niet goed. De temperatuur liep lekker omlaag van 15 naar uiteindelijk op de top 3,5 graad.We zaten in de wolken en in de sneeuw.
Wolken overal en sneeuw alleen langs de kant van de weg. Mooie foto's en een filmpje gemaakt. Via dezelfde kant weer
terug naar Bruck en vandaar terug naar hotel via Saalbach en Zell am See. Om zes uur in hotel. Nog even een biertje
bij het napraten en toen douchen eten en plannen voor morgen de rit naar ons eerste hotel in Italië.

Dag 5 van Fieberbrunn, Oostenrijk naar Seganzano, Italië.Weer was goed vandaag. De reis begon al met zon en 16 gradenwat opliep tot 19 en 25 graden in Italië. Maar het dieptepunt was boven op de Grosglockner 2 graden en vol in de sneeuw.Want gisteren waren we al de Grosglockner op geweest maar vandaag lag ie dus weer in de route maar gingen we er aan de andere kant weer af richting Corte Ampezzo, Canazei, Pozza di Fazza, Cavalese en Stratamentiso naar de eindbestemming. Op deze route lagen al wat passen zoals die bij Roter Knopf, de pas voor Lienz en de Passo Pordoi. De pas bij Roter Knopf ligt in National Park Hohe Tauern alwaar we ons eerder gekochte lunch hebben genuttigd, heerlijk in de zon en rust. Passen die we anders zouden rijden als we al in Italië in het hotel zouden zijn.Maar dat betekende wel dat we weeeeeeer pas om 8 uur 's avonds aankwamen. Maar dat was nog niet alles, het hotel was vol dus werden we door verwezen naar een vervangend hotel weer 20 km. en 25 minuten verder . We gingen er niet op achteruit. Maar het werd wel kwart voor negen eer we daar weer aankwamen. De receptie van het overboekte hotel had wel al gebeld dat we eraan kwamen en dat we natuurlijk ook nog een hapje wilden eten. Dat kwam allemaal goed.Morgen half negen ontbijt en wel zien wat we gaan doen. Welterusten.

Dag 6 eindelijk een kort verslag haha.' s morgens op de motor naar Trento. Bochtige weg omhoog door twee, drie dorpjes
en voor Trento naar beneden. Wel met alle koffers erop want het was echt veeeeel te heet om in motorkleding rond te lopen. Dus gewoon in onderbroek op straat omkleden, schoenen of slippers aan en slenteren maar. Mooie stad met veel cultuur. Oude gebouwen, kerken, stadsmuur, een slot en mooie mensen. Was maar ongeveer 20 km. Dus ons aan de tijd gehouden en om rond half vier terug om bij ons hotel nog heerlijk aan en in het zwembad van de nog altijd hete zon te genieten. En zoals Pieta steeds zei: we hebben geen tijd ( letterlijk hè ) dus geen horloge of telefoon en dus was het ineens over zevenen en we moesten toch wel rond half acht eten. Nou dat werd dan een kwartiertje later, so what!

Dag 7 Om acht uur ontbijten. Vandaag een passentocht gepland van 255 km.Echt een rondje van linksaf bij het hotel tot terugkomst aan de rechterkant van het hotel. Gedaan de Passo di Fassa, Passo di Rolle, Passo di Pellegrino, Passo di Sereda, Passo di Gobbera, Passo de Brocon, Passo di Cotalunga, Passo di Rolle, Passo di Valles, en weet ik al niet meer. En of het in die volgorde is gereden weet ik ook niet. In ieder geval reden Pieta en Michel steeds voor met ouderwets de kaart en ondersteuning van de Garmin en het laatste stuk deed ik op de Garmin die niet praatte. Deze stuurde ons voor Trento een stuk snelweg op waardoor het totaal niet op de eerder genoemde 255 km uitkwam maar op ongeveer 235. Onze lunch namen we bij een hotelletje op een weg tussen twee passen in. Echt in de volle natuur en zo lekker gegeten, buiten verwachting als je het hotelletje zag. Alles vers gemaakt, heerlijk.Even over vijven terug dus met koffie en lunch erbij toch weer zo'n 7 en een half uur onderweg geweest maar toch noch tijd tot zeven uur om heerlijk van l,de zon bij het zwembad te genieten met vooraf even
een paar baantjes in het 24 graden water.

Dag 8 Via een geplande route naar het laatste hotel van onze reis.Rit van 130 km. Half tien weg en 12 uur daar. Dachten we.
Werd weer later.Zoals gewoonlijk via een route op papier maar werkt niet altijd even goed daar niet alle plaatsen die je
opschrijft ook op de borden voorkomen. Dus toch wel weer wat keren gestopt om de kaart te raadplegen en wel een half uur langs het Gardameer gereden met de toegestane snelheid van 50.Ook natuurlijk een koffiestop en als klap op de vuurpijl waren we voor de tweede keer overboekt in het hotel. Dus weer aankleden en tanktas er op en op naar het vervangende hotel vijf en twintig minuten verder. Beetje een domper ook omdat we hier geen zwembad hadden en geen uitzicht meer over het Gardameer. Kamers met airco waren mooi en groot en het eten prima. Om zeven uur net voor het diner kregen we een glas prosecco en wat Italiaanse worst en soort soepstengels aangeboden door het hotel. Daarna heerlijk gegeten, loopje gedaan om het eten te laten zakken en naar bed want het was een zware dag door de hitte. Morgen maar een keer later ontbijten. ' t is Zondag!

Dag 9, op naar het Gardameer.Lopend naar beneden. De receptie had gezegd 2 kilometer.Gelukkig ging het bergaf want uiteindelijk was het zeker 5 kilometer.Zon, warm, en daar was het Gardameer, we waren in het plaatsje Garda.Vandaag dus lekker aan het meer.
Zonnen, zwemmen, lunchen en 'savonds pizza eten. We hadden een gratis pizza eten voucher dus op zoek naar het adres waar we moesten zijn. Bleek een pizzeria op een bungalow-appartementen park te zijn maar was vanaf het Gardameer zeker wel weer 4 kilometer lopen want we hadden de motoren bij het hotel weet je nog. Afijn de laatste kilometer was ook nog eens berg op dus echt wel bezweet daar aangekomen. Uiteindelijk lekkere grote pizza's gegeten maar toen moesten we huiswaarts. Kilometertje of 7 terug en veel bergop! Dus na in Garda te zijn gekomen zagen Astrid en ik het niet meer zitten en hebben we een taxi besteld. Uiteindelijk was het al laat en morgen moesten wij de terugreis beginnen want woensdag riep het werk weer. En we moesten nog de wegenkaart bestuderen dus zouden
we lopend zijn gegaan was het allemaal veel te laat geworden. Afijn Pieta heeft even een thuisroute opgeschreven voor in de tanktas en nog een laatste biertje met zijn vieren en naar bed.

Dag 9 en 10 terug naar huis via de snelweg langs Trento, Bolzano, Insbruck, Brennerpas en Fernpas Duitsland in richting Memmingen, Ulm, Karlsruhe de 5, Koblenz de 61, zo naar Venlo het bekrompen Nederland weer in.We hadden wel besloten om via een omweg toch wel weer te overnachten in het vertrouwde Hotel Lamm in Tubbingen. Dus was het twee dagen aanpoten 'à ruim 630 kilometer per dag. Anders
dan Pieta en Michel die nog 7 dagen hadden toen wij ze verlieten en pas woensdags de terugreis aanvaarden maar dan in 4 dagen volgens planning. Al met al een wel weer zeer geslaagde,zo door ons genoemde, Oostenrijk-Italië reis met veel, heel veel rijplezier, lekker eten en lekkere cappuccino's, mooie bergen, -passen, -uitzichten en nog veel meer. Tot ziens en tot de volgende ver(de)re reis dan de lange weekendjes.

Maandag Rob en Astrid uitgezwaaid en toen lekker naar Garda gelopen en nog even lekker relaxen aan het Gardameer in het zonnetje. We hadden een restaurant gevonden op de boulevard waar ze Warsteiner Radler hadden en daar zijn we steeds in de middag lekker wat gaan drinken. Pieta heeft zelfs een eend uit haar hand wat chips laten eten. 'savonds lekker in Garda gegeten. De volgende dag zijn we met de motor naar Riva gereden langs de mooie kustweg van het Gardameer. Lekker old skool in spijkerbroek en t-shirt want het was bijna 35 graden.We hebben in Torbole een hele mooie fietsenwinkel ontdekt en daar hebben we geruime tijd rond gekeken, want dat is onze andere grote hobby. heerlijk op een terras wat gegeten en gedronken en toen op de terugweg nog gestopt
bij een grote kabelbaan.Hier stond echter net een bus vol toeristen,dus veel te druk om omhoog te gaan. Volgende keer beter. In de avond na het eten op ons gemakje onze tassen ingepakt, want de volgende dag, woensdag, gingen wij ook op de terugweg. We hadden 4 dagen dus we hadden een mooie route via Zwitserland gemaakt met veel passen erin en mooie bochten om te sturen.

Via de passo di Gavia,Stelvio en Passo di Bernardino gereden en onderweg veel wielrenners gezien. Op de Bernardino stopten we voor een bakkie koffie en raakten meteen aan de praat met een oudere mooi gebruinde en verzorgde grijze wielrenner en een foto gemaakt bij het beeld van Fausto Coppi, heeft ons doen besluiten om volgend jaar ook deze passen met de racefiets te gaan bedwingen. In Zwitserland kwamen we opeens in een zeer oud grijs en grauw gedeelte wat wij nog nooit eerder hadden meegemaakt.Hotels vies en heel duur. We hebben toen besloten om van de hoofdweg af te gaan en door te rijden via de N1. Vlak voor de Gottard pas kwamen wij om 20.00 'savonds bij een camping en deze
hadden een mooie kamer voor ons en die mevrouw hield de keuken nog even open voor ons zodat we wat konden eten. 'savonds nog heerlijk bij het zwembad een biertje gedronken.De volgende dag weer vertrokken richting de Nuefenpas, hier kwamen we onderweg alleen maar Harleys tegen want er was een treffen even verderop. Op de Grimselpas een bakkie gedaan en genoten van het uitzicht.Via St.Moritz reden we verder. Als je genoeg geld hebt zou je hier wel oud willen worden. Wat een mooie stad met bergen aan de ene kant en een schitterend echt blauw meer aan de andere kant en alles brandschoon. De laatste overnachting hebben we gedaan in het Schwarzwald.Nog even een heerlijke echte Scnitzel gegeten met een Bittburgertje erbij. De volgende dag reden we weg en de temperatuur steeg snel richting 42 graden. Dit was bijna niet te doen in je motorpak. Alles open gezet en bij iedere benzinepomp getopt om te drinken. Toen het erg druk werd op de snelweg zijn we ervan af gegaan, want je moet er niet aan denken dat je stil komt te staan in deze hitte. Eenmaal thuis waren we compleet gesloopt van het rijden. Moe maar heel voldaan kijken we terug op een heerlijke vakantie.Onze brommers hebben hun best weer gedaan zijn ook toe aan een beetje rust.

Groetjes RobbieAstrd en Piet & Mies.