contact
 
     
 

home | motortrips | oude motortrips | leuke links | leuke hotels | leuke evenementen

Schotland - juni 2014
Schotland - fotoalbum deel 1

Vertrek op zaterdag 7 juni
Afspraak in IJmuiden rond 13 uur eerst nog samen met zijn allen iets eten. Wij komen er als eersten aan dan John ,Johan ,Berry Louis, Pieta zonder Mies die is terug naar huis heeft zijn papieren van de moto niet bij ,ook Fons en Jeroen. En nog op tijd komt Mies er bij. Om 15u naar de boot alles verloopt volgens plan .Nu onze kajuit inspecteren dan tijd voor een drankje wat bij gekletst op het bovendek lekker in de zon .Dan wordt het tijd om iets te gaan eten .Wel heel duur op de boot om te eten en te drinken .Dan nog eens de winkeltjes bezoeken en nog een koffietje en voor we gaan slapen nog een frisse neus en onze eerste dag zit er al op.

Zondag 8 juni
Vandaag komen we rond 9u onze tijd aan in Newcastle. We moeten wel wat geduld hebben eer we van de boot kunnen en voor we gaan rijden is het bijna 11u de route wordt meteen een beetje aangepast . Eerst volgen we de route tot bij de grens van Schotland.Waar we even halt houden voor een foto ,dan gaan we richting Hawick waar we tanken en we krijgen een hevig bui maar tegen dat we allemaal getankt zijn is het over. Wat verder halen we schotse centen uit de muur en kunnen we wat gaan eten. Onze route gaat richting Edinburgh En bij de forth bridge stoppen we voor een koffie en de nodige foto’s. De Forth Bridge is een spoorbrug die de oevers van de Firth of Forth in Schotland verbindt. Dit type brug staat ook wel bekend als cantileverbrug. De brug ligt tussen de plaatsen North Queensferry en Queensferry.We rijden over de forth road bridge A90. We houden nog eens halt bij Knockhill racing circuit.In Fife is Scotland's national motorsport centre. en dan op naar het hotel in Dunkeld het Atol arms hotel we hebben er een mooie rit op zitten .Vandaag noteren we 330km.

Maandag 9 juni
Na een engels/schots ontbijt is het tijd om te pakken en nog even de moto getankt en we kunnen op weg voor onze rit naar Ullapool .Na enkele km houden we halt bij Dewars’s Wisky Waar we even een kijkje gaan nemen en de nodige foto’s gaan maken . We vervolgen onze weg en rijden zo nu en dan even van de gekende route om onze eigen route te rijden en we krijgen dan ook heel wat moois te zien .Er wordt halt gehouden voor de lunch in een leuk plaatsje en we kunnen er lekker buiten zitten .Dan wordt het tijd om naar Nessie te gaan zoeken .En dat doen we dan ook door halt te houden bij Loch Ness (Schots-Gaelisch: Loch Nis) is een groot, diep meer in Schotland. Het loch is 37 kilometer lang en op het breedste deel 1,6 kilometer breed. De grootste diepte van het meer is 226 meter. Loch Ness ligt in heuvelachtig terrein. Doordat vanaf deze heuvels doorlopend veen en turf in het meer terechtkomt, is het water erg troebel. Loch Ness is gelegen in het Great Glen (het grote dal), een dal dat ontstaan is omdat het de breuklijn is tussen twee aardplaten (die in tegengestelde richtingen aan elkaar bewegen). Het meer vormt samen met enige andere meren en een in het zuidwesten gelegen sluizenstelsel (Neptune's Staircase) het Caledonisch Kanaal. Het gebied ten noorden van het meer, dat een onderdeel is van de Schotse Hooglanden, was voor de continentverschuiving een deel van het Amerikaanse continent.Loch Ness is vooral bekend omdat zich hier volgens de Schotse mythologie een monster ophoudt, het monster van Loch Nes "Nessie". Er bestaan veel vage en onduidelijke foto's, maar zijn bestaan is nooit aangetoond. Lange tijd werd verondersteld dat het leven van een groot dier in het meer onmogelijk zou zijn omdat er te weinig voedsel aanwezig zou zijn, maar sinds de recente ontdekking van een uitgestrekt grottensysteem onder het oppervlak, wordt deze theorie zelf in twijfel getrokken. De toeristenindustrie rond het meer doet haar uiterste best de legende levend te houden. Boottochten, restaurants en souvenirwinkeltjes spelen alle in op het heimelijke verlangen van de toerist om een glimp van Nessie op te vangen. Jammer ook wij moeten bekennen dat we het monster niet te zien krijgen .We moeten de regenkledij aan want het begint te regenen en zo rijden we het laatste stuk langs het meer in de regen wat jammer is natuurlijk maar wel typisch Schots .Daarna krijgen nog een prachtige rit naar ons hotel in Ullapool.Vanavond en morgen zijn we gelogeerd in het prachtige Royal Hotel en dit is gelegen in een mooi haven plaatsje .De kamers kijken dan ook uit op de haven .Na het avond eten maken we nog een wandeling .Dan is het tijd om de route voor morgen te gaan uittekenen en te bespreken met de groep en nog een drankje en dan is het bedtijd . De rit van vandaag 360 km

Dinsdag 10 juni
Vandaag is er een rondrit van uit Ullapool na het tanken rijden we zoals gisteren besproken de route in de omgekeerde richting omdat bij mooi weer dat de mooiste kant zou zijn en bij slecht weer kan je dan vlugger naar het hotel terug. We krijgen weer heel wat moois te zien de wegen zijn smal met heel veel uitwijk punten en dit is wel nodig als je een tegenligger hebt ..Dat we goed moeten opletten want we komen ook heel veel schapen op de weg tegen en ook in een kudde koeien komen we terecht Het rondje dat we op de route rijden is in een woord prachtig wel jammer dat net voor de middag heel wat donker wolken komen opzetten en ja hoor we krijgen een plensbui .Aan het eind van het mooie weggetje gaan we aan de kant om de regenkledij aan te trekken want het ziet er naar uit dat het niet zal stoppen met regenen .Als iedereen klaar is zien we dan een eindje verder een cafeetje en besluiten maar om koffie te gaan drinken . Na enig overleg besluiten ze met hun vieren om naar het hotel te rijden . De rest laat zich niet uit het lood slaan en wij besluiten om naar stoerhead lighthouse te gaan en regenen dat het doet we komen daar dan ook zeiknat aan maar wel heel moooooooi.Stoer Head Lighthouse, ook bekend als Ru Stoer Lighthouse, is een vuurtoren op het schiereiland Stoer in het Schotse graafschap Sutherland. De vuurtoren is bereikbaar via een single track road vanaf Lochinver en vergemakkelijkte het navigeren in de The Minch, een zeestraat tussen de Buiten-Hebriden en het Schotse vasteland. David en Thomas Stevenson bouwden de vuurtoren in 1870. Het gebouw is slechts 14 m hoog maar de toren staat 54 m boven de zeespiegel. De bediening is geautomatiseerd in 1978. Voorheen werd de vuurtoren bediend door twee personen die voor een deel zelf in hun onderhoud en dat van hun familie moesten voorzien. Een koeien- en varkensstal zijn er nog te zien. En we hebben geluk het stopt met regenen en we kunnen droog verder . De rit gaat verder via Drumberg waar we nog eens halt houden bij een foto punt Atlantic coast weer verder via Inchnadamph ,Elphin en Ardmair zo terug naar Ullapool. We krijgen nog een klein beetje regen voor we aan het hotel zijn en hebben vandaag 177 km gereden en zijn vroeger terug dan anders . We gaan met enkelen nog eens wandelen in het haventje en iets drinken als ook een ijsje verorberen ,dan nog even lachen in de souvenir winkeltjes en leuke foto’s maken van de te gekke hoofddeksels en dan wandelen we terug .We gaan samenzitten met Piet en Mies om, de route voor morgen op de kaart te zetten en met Jeroen te overleggen en dan nog de mening van de andere en we zijn klaar . Even foto’s op de tablet zetten en bekijken het thuisfront op de hoogte brengen dan een hapje eten lekker bijkletsen . Wat vroeger naar de kamer want we moeten nog wat opruimen zodat we morgen weer alles gepakt krijgen om verder te rijden en rond 11u slapen.

Woensdag 11 juni
We verlaten Ullapool zoals we aangekomen zijn met regen. Vandaag rijden we over appelcross route het was een prachtige rit eigenlijk altijd de weg volgen verder en verder we houden onderweg halt voor de koffie. Nog een paar keer halt voor de foto te maken van de prachtige landschappen e houden halt bij Appelcross Inn Pub voor de lunch daar vind iedereen de appelcross rit niet echt zo spectaculair als er wordt overgeschreven . Maar we horen. Dat waar we nu naar toe rijden wel andere koek is . Het gebied in en rond Applecross wordt verondersteld één van de vroegst bewoonde gebieden te zijn van Schotland. Sand aan de kust is een belangrijke archeologische vindplaats.
Tot de 20e eeuw was Applecross alleen maar te bereiken via de zee of via een van de meest verraderlijke bergpassen van Schotland: Bealach na Ba (Pad van het vee). Deze bergpas overbrugt 626 meter tot onder de berg Sgurr a' Chaorachain (774 m). Vandaag de dag kan men Applecross ook bereiken via een kustweg. Deze weg volgt de kustlijn van Inner Sound en Loch Torridon . Appelcross trekt ook bezoekers van het Europees vasteland aan, zowel per motorfiets als per auto waarbij de Applecross Inn vaak een trefpunt is en de bergpas Bealach na Ba een uitdaging. Ja mannen en we dachten dat we al wat hadden gezien maar blijkt dat dit pinuts was. Samen met Jeroen rijden we een prachtig stuk en als we wat gereden hebben maken we nog eens rechtsomkeer om terug naar boven te rijden zalig gewoon nog wat meer foto’s gemaakt onderweg ook de anderen gezien en er zijn er nog meer die even terug rijden . Beneden staat Joop foto’s te maken en krijgen we een bord dat het niet voor onervaren rijders is om te gaan rijden .We wachten tot iedereen beneden is gaan dan achter de rest aan we komen Johan en John tegen die melden dat Pieta ,Mies en Jeroen nog verder zijn omdat blijkt dat Alfons verdwenen is aan het tankstation gaan Piet en Mies voorop om naar Alfons te gaan zoeken en wij rijden met de groep verder naar het hotel waar Alfons ons staat op te wachten hij dacht dat er hem nog voor waren en heeft maar door gereden . Dan komen Piet en Mies er ook aan en zijn we weer voltallig .We checken in bij het Mackinnon house hotel. Het is heel oud hotel en aan schotse ruitjes geen gebrek de mensen zijn heel vriendelijk maar dit is wel het minste hotel tot nu toe .We gaan naar de Indiër eten die avond dit is wat verder in de straat .Nog koffie in het hotel en dan op naar bed na dat de route voormorgen werd overlegd en getekend op de kaart . De route van vandaag heeft 270 km op de teller gezet .

Donderdag 12 juni
Na een wat mislukt ontbijt, de bediening daar was niets zo veel goeds over te zeggen .We trekken het ons niet aan en maken de rondrit over the isle of skye.We rijden vanuit het hotel richting Portree een hele mooi weg en houden de eerste keer halt bij een waterval en maken leuke foto’s als we gaan rijden zijn de gps en het niet eens en rijden eigenlijk niet wat het plan was maar niet getreurd Pieta leest kaart beter dan de gps en ze vind een heel leuk weggetje alwaar we weer hun route kunnen volgen. We houden halt aan de kilt rock-vieuwppoint parking waar we een wandeling maken om naar de rots te gaan kijken . De Kilt Rock is een 200 meter hoge klif. De opvallende rotsformatie ,samengesteld uit massieve kolommen van dolerite ,kan je vergelijken met het verschijnen van plooien in een tartan kilt .Dan gaat het verder tot aan de kust waar we lunchen en overlegt wie de korte route en wie een extra lus.. Zelf had ik graag een castle gezien een er staat een op de route .Enkelen gaan voor de kortere versie en wij gaan op weg naar Dunvegan castle .Het kasteel werd gebouwd op een basalten rots aan de oever van Loch Dunvegan. Toegang tot het kasteel was enkel mogelijk via de sea-gate (zeepoort) tot in 1748 een ingang werd gecreëerd via land. Het kasteel had een zoetwaterbron. Het eerstgebouwde kasteel stamde uit de vroege dertiende eeuw. Een aantal fundamenten van die versterkingen zijn verwerkt in het huidige kasteel, bijvoorbeeld bij de zogenaamde Fairy Tower (feeëntoren). Dit eerste kasteel
was grotendeels van hout, enkel de muur om het kasteel was van steen met een ingang enkel op de plaats waar zich nu de sea-gate zich bevindt. Een donjon werd omstreeks 1350 gebouwd door de derde leider van de clan. Rond 1500 werd de Fairy Tower (feeëntoren) van vier verdiepingen op de zuidoostelijk hoek van de rots gebouwd. In 1623 werd Rory Mor's House gebouwd; dit werd in 1664 en 1689 veranderd, waarbij enkel de Piper's Gallery (de minstreelgalerij) werd bewaard.In 1790 veranderde de 23ste leider van de clan, de generaal Norman, het middeleeuwse kasteel in een comfortabele residentie. Zijn zoon voegde in 1801 een stenen brug naarde hoofdpoort toe.Tussen 1840 en 1850 werden er voor de sier Victoriaanse pepper-pots en andere verdedigingskenmerken toegevoegd door de 25ste leider van de clan. Door financiële problemen ten gevolge van de aardappelhongersnood (Potato Famine) in 1847-1851 verliet de 25ste leider van de clan MacLeod het kasteel. Dunvegan Castle bleef onbewoond tot 1929 toen de 29ste leider het weer betrok. In 1938 werd de zuidvleugel door een brand compleet vernietigd. In 1933 werd Dunvegan Castle voor het eerst opengesteld voor het publiek. bij de parking krijgen we niets te zien natuurlijk en betalen voor bezoek daar hebben we te weinig tijd voor. Even navragen en we kunnen verder rijden en we krijgen wel zicht op het castle en nog veel meer moois en we zien ook zee hondjes liggen wat heeft Schotland toch een mooie natuur .Nu moeten we keren en even terug rijden om het andere lusje te gaan rijden wat ook weer prachtig is maar we krijgen wat regen en we besluiten en de weg naar het hotel aan te vangen nog vlug even tanken want de teller staat maar op 26km meer en dat zou wel eens mis kunnen gaan .Nu nog wat geld afhalen en de laatste km naar het hotel we logeren in Tringle creek hotel dat ziet er alvast wel wat beter uit als dat van gisteren. Een gezellig familie hotel we kunnen er heel ,lekker streek gerechten krijgen het was toppie . En we konden 285 km lezen op onze teller.

Vrijdag 13 juni
Vandaag rijden we naar Drymen voor onze laatst nacht op schotse bodem .Jammer genoeg hangen de wolken heel laag en krijgen we af en toe regen maar het mooie landschap maakt dit ruimschots goed .We kunnen dan ook een prachtige foto maken bij onze eerst stop van het castle in de mist .Het Eilean Donan castle is een van oorsprong dertiende eeuws kasteel, gelegen op 0,8 kilometer afstand van Dornie, op een eiland in Loch Duich in de Schotse regio Highland. Aan het begin van de achttiende eeuw werd het kasteel opgeblazen. Aan het begin van de twintigste eeuw werd Eilean Donan Castle uitgebreid gerestaureerd en opengesteld voor publiek. Verder komen we nog bij het Commando monument onthuld in 1952 door de koningin-moeder , is het uitgegroeid tot een van de bekendste monumenten van Schotland, zowel als een oorlogsmonument en als toeristische trekpleister met uitzicht op Ben Nevis en Aonach Mòr . Dan is het tijd voor de koffie en we houden halt in Fort William en nog wat souvenirs en we kunnen weer verder . Onze volgende stop is om te tanken en dit doen we in een leuk plaatsje Inveraray hier eten we nog iets en kunnen dan het laatste stuk voor vandaag gaan rijden .We logeren vanavond in Winnock hotel .Dit is een groter hotel dan al de andere ,ontvangst was niet zo hartelijk maar alle we kregen toch na de nodige papieren elk onze kamer .Na deugddoende douche is het tijd voor een drankje en wat blijkt iedereen maakt zich klaar om naar de match van Nederland- Spanje te kijken er zijn dan ook heel wat Nederlanders in het hotel dus als enige Belgen gaan we dan ook niet moeilijk doen. Na het avondeten ga ik nog even met Piet en Mies wandelen maar niet lang want we worden weeral lastiggevallen door de Midges .Dat was ook al in de vorige plaats .Er wordt niet altijd voor gewaarschuwd. Je ziet ze ook snel over het hoofd. Midges. Het is slechts een klein bijtend insectje, maar is bekend als de 'Schrik van Schotse Hooglanden' Er zijn meerdere soorten 'midges'. De subsoort in Schotland is de 'Culicoides impunctatum'. Met een vleugelspanwijdte van slechts twee millimeter, staat deze bekend als één van de gewelddadigste. Gebeten word je door het vrouwtje. Zij heeft het bloed nodig voor haar eieren. Het mannetje is vegetariër. We hebben er nu al genoeg eten gegeven en besluiten maar zelf een dessertje te gaan eten en onze foto’s te bekijken . Op de teller vandaag 330 km

Zaterdag 14 juni
We moeten onze terugreis aanvangen ja aan alle mooie liedjes komt een eind .Na weeral een ietsje moeilijker ontbijt kunnen we rond 9uur gaan rijden en we rijden naar the falkirk wheel. Het Falkirk-wiel is een draaiende scheepslift genoemd naar de nabijgelegen stad Falkirk in centraal-Schotland. De lift verbindt het Forth and Clyde Canal met het Union Canal, waarbij een hoogte van 35 meter overbrugd wordt. De scheepslift werd voltooid in 2002. De volledige realisatie van het project kostte 84,5 miljoen pond. Voorheen waren deze kanalen verbonden met behulp van elf sluizen.Het is de enige roterende scheepslift ter wereld en wordt beschouwd als een uniek kunstwerk.We krijgen het wiel in werking te zien wat wel heel leuk is om te zien .Ja maar we moeten verder want we hebben een boot te halen tegen 16uur .We rijden een vlotte en tevens een mooie route. Dan is het tijd voor de lunch we houden halt als iedereen zit en besteld heeft krijgen we te horen dat ze het niet halen om iedereen op tijd een lunch te serveren .Dan maar iets gedronken en besluiten om bij een benzinestation een broodje te kopen en aan de boot op te eten .Want er wordt al wat zenuwachtig gedaan dat ze de boot niet op tijd zullen halen .Even ziet het er naar uit dat het nipt wordt want de route loopt langs de kust en daar is het heel druk .op het grote ronde punt verdwijnt Mies en Louis en de gps zijn het even niet eens maar al vlug gaan we toch de goeie richting uit en zijn we net op tijd bij de boot. Met weeral 300km op onze teller .Waar was die stress nu voor nodig .We kunnen zonder problemen inschepen alleen vinden ze dat vreemd die Belg tussen al die Nederlanders. Dan spreken we af op het zonnedek voor een drankje en de nodige gekke foto’s en we krijgen nog een prachtige zonsondergang op zee te zien .Na een nacht op een wat onrustige zee gaan we om 9.30u aan wal in IJmuiden .Dan is het tijd van afscheid nemen aangebroken nog een groepsfoto heel veel geknuffel en de meesten rijden huiswaarts .Wij gaan met Piet ,Mies en Jeroen nog een koffie drinken en dan moeten ook wij jammer genoeg afscheid nemen en onze laatste 311km alleen rijden We komen dan thuis in de late namiddag . We kunnen nu terug kijken op een fantastische mooie Schotlandreis .

Met dank aan jullie allemaal voor jullie gezellig samen zijn en samen reizen en aanpassen van de routes zodat we heel wat moois te zien kregen . Aan Piet en Mies voor jullie zorgen dat
alles tijdens de rit en hotels in orde kwam . En ook motoerit voor het aanbrengen van routes ,overzet en hotels .

 
bekijk alle fotoalbums & verslagen

Les Saisies 2016
Les Saisies 2016

Italie 2015
Italie 2015
Sauerland 2016
Sauerland 2016

Andreasberg Duitsland
Andreasberg Duitsland
mei 2015

Treis Karden - Bike Inn
Treis Karden - Bike Inn
april 2015

Schotland 2014
Schotland 2014
Classic Bike Weekend - juli 2014
Classic Bike Weekend
juli 2014
Andreasberg Duitsland
Andreasberg Duitsland
mei 2014
Treis Karden - Bike Inn
Treis Karden - Bike Inn
april 2014
VALENCIA MOTO GP NOVEMBER 2013

Valencia - MOTO GP - november 2013

Ieper - april 2014
NIEUW
Ieper - Belgie
april 2014

fotoalbum - Belgische Ardennen - september 2012
Belgische Ardennen
september 2012

Vakantie Frankrijk
juni 2012

CBX toertocht
juli 2012


Bike Inn Treis Karden - mei 2012
Bike Inn Treis Karden
mei 2012

Ieper
april 2012

Italie
juni 2011

Krautscheid
september 2011
Treis-Karden - mei 2011
verslag
Bike Inn - Treis-Karden
mei 2011
CBX - 6 cilinder toertocht - 29 mei 2011
verslag
CBX - toertocht
29 mei 2011
ieper weekend - Belgie - april 2011
verslag
Ieper weekend
Belgie - april 2011

Schotland - juni - 2010
verslag Schotland
juni 2010

Eifelweekend september 2010
verslag Eifelweekend
september 2010


verslag
Eifelweekend
mei 2010
Fotoalbum
verslag
Italie
juni 2009
Fotoalbum
verslag
Winterberg
september 2009

CBX weekend
juni 2009

Waxweiler
mei 2009


Vianden
september 2008


CBX trip
september 2008


Willingen
mei 2008


CBX weekend
juni 2008
Classic Bike
Weekend
juli 2007
Clervaux
september 2006

Eifel Nurburgring

Engeland
juli 2004

Noordkaap 2006
deel 1

Route des
Grandes Alpes
2007

Vianden
mei 2007

Waxweiler
september 2007
Noordkaap 2006
deel 2
Piet & Mies