contact

home | motortrips | oude motortrips | leuke links | leuke hotels | leuke evenementen

Vakantie Frankrijk - juni 2012
Fotoalbum - vakantie Frankrijk / juni 2012

Vakantie Frankrijk juni 2012
Verslag Rob & Astrid

15 Juni 2012:
We hebben bij ons in Almere verzameld en zijn rond 12.30 uur vertrokken richting Diegem, vlakbij Brussel.
Aangekomen bij Thon hotel Diegem meteen ingecheckt, gedoucht en naar de lobby. De vriend van Lyndsey, onze dochter, kon ons een geweldig restaurant op de Grote Markt in Brussel aanbevelen. Ze zouden daar de geweldigste spare ribs hebben. Nou echt geweldig. Een aanbeveler restaurant Aux paves de Bruxelles.

Terug naar het hotel zoals heen, met de trein. Het station was net 20 minuten lopen vanaf ons hotel en de trein stopte
in het centrum van Brussel. Heerlijk geslapen en vroeg weer op. Alleen jammer dat we net een bus Chinezen voor ons hadden met het ontbijt die echt alles hadden opgemaakt. Eieren, yoghurt, beleg. Eieren waren echt op. Beleg konden we nog net een plakje kipfilet bemachtigen en kaas. Uit de keuken kwamen nog stiekem 4 yoghurtjes, eigenlijk om te lachen.Afijn op naar La France: in de regen wel te verstaan.

16 Juni: Dag twee
voor de kilometers want we moesten er nog wel zo'n duizend.

Die hebben we ook echt in tweeën gesplitst. Alleen de eerste 500 wel in de regen. En dan bedoel ik ook in de regen. Het hield niet op. Wat snelweg gehad en toch ook genoeg binnendoor maar nat, nat, nat. We zijn gekomen tot Nevers. Daar een Ibis hotel gevonden. Redelijk aan de prijs maar goed en mooi. Aldaar ook gegeten en uiteindelijk boven verwachting. Vooraf een groene salade met groene kaas en kippenpootjes. Mies een heerlijke steak en Pieta een zalmmoot. Na het eten nog even buiten gelopen want het was al vanaf ongeveer vier uur droog en wij lopen net buiten, begint het weer. Nou dan maar terug en lekker slapen.

17 Juni: Dag drie
alweer voor de kilometers.

Ik denk nog zo'n 550 tot hotel. En kilometers maak je op de snelweg maar uiteindelijk hebben we bijna alles binnendoor gereden en waren we met de gebruikelijke onderbrekingen
pas om net over zevenen in het hotel. Hier stond Ivo ons al met een big smile op te wachten. Ivo was door Martial en
Veronique al aardig in de watten gelegd, want ze hadden oesters gegeten en lekker geshopd op de markt.
Alles van de motor af,even een praatje met Martial en Veronique de eigenaars van hotel Le manoir au soleil en het was half acht. Eigenlijk de afgesproken tijd voor de reeds geplande barbecue. Toch maar eerst douchen want vandaag was het bewolkt met zon geweest maar hoe later op de dag hoe warmer het werd. Dus geen vieze luchtjes aan tafel, douchen en naar de buiten eetzaal. Lekker knus onder het
aangebouwde afdak aan het huis. Er was genoeg te eten. Vleespennen, diverse worstjes, kippenpootjes, sla,
tomaat, geraspte wortel, olijven, brood en er waren zelfs gefrituurde visballetjes. iedereen zat op een
gegeven moment wel vol hoor toen Martial gekscherend zei dat hetgeen er nu nog over was voor ontbijt zou
gaan dienen. Vol van het eten en moe van de 1200 kilometer de afgelopen dagen voldaan naar bed en 's morgens niet al te vroeg op voor de eerste dag toeren in de Sevennes.

18 Juni: Dag vier
was onze eerste tourdag vanuit het hotel.

We gingen naar Pont du Gard. Ontzettend oude brug gebouwd in de tijd van Napoleon. Eén van de zoveel bezienswaardigheden die er in de Cevennes zijn.
Niet al te ver maar ze spreken in Frankrijk niet in kilometers maar in uren, minuten. En op z'n Belgisch b.v. een uur en een kwart hè. Astrid moest haar billen even de rust geven aan het zwembad en Piet en Mies en Ivo en ikzelf zijn er naar toe geweest. Het was er mooi en druk. Niet alleen de brug was mooi maar ook de omgeving daar. Mooie rivier onder de brug door, waarin men ook kan kanovaren of
gewoon aan de oever kan zitten en zwemmen. En het was weer erg warm. De temperatuur op mijn motor dashboard gaf als hoogste 31,5 aan. Daar nog wat gedronken en weer op onze stalen rossen. Op de terugweg hebben we zeker wel 10 dikke druppels regen gehad. Terug in het hotel zijn we snel nog even gaan zwemmen want zoals de planning was om vroeg aan het zwembad te liggen ging even niet door. Het was zeker wel weer vijf uur eer we terug waren.
's Avonds zijn we gaan eten in een restaurant van een bekende van Martial en Véronique. Hij had gereserveerd voor ons alleen want eigenlijk was het helemaal niet open. Het restaurant ligt naast een camping waar het nog niet echt het seizoen was. Grandioos gegeten voor een hele
goede prijs maar het leek wel een slapstick. De eigenaar, de ober, de barman, de kok, de afwasser, allen waren één en dezelfde man. Zo nam ie de bestelling op, zo stond ie achter de bar, zo ruimde hij weer af en ineens kwam ie weer tevoorschijn achter het keukenluik waar ie zijn zelf afgeruimde spullen had neer gezet om ze daar weer weg te halen. Het leek wel Fawlty Towers. Wat hebben we gelachen.

19 Juni: Dag vijf
was de vertrekdag van Ivo.

Die ging naar Privas in de Ardèche alwaar zijn ouders
op een camping vertoefden en waar hij nog twee dagen zou gaan verblijven om dan nog via een omweg via Genève naar Diemen terug te reizen. Zou maar ongeveer 78 km zijn en wij zouden dan vanuit daar weer over een mooie route terug naar La levada gaan. Maar door alle omzwervingen die Ivo voor ons in petto had gingen we pas om half drie van de lunch weg. Toen zou het volgens zijn Garmin nog wel een uur en een kwart zijn en dus leek het hem ook het beste om onze wegen al snel te laten scheiden. Hij zette Privas
in zijn Garmin en wij La Levade in de onze. Wij zijn nog wel twee uur bezig geweest met rijden, aftanken en inkopen doen.Ivo is doorgereden en was om 18.00 uur bij zijn ouders. Die hebben zoals verzocht Michel en pieta keurig een ontvangstbewijs per sms gestuurd dat Ivo goed was aangekomen.

20 Juni: Dag zes.
Vandaag werd het een dagje strand.

Naar Saintes-Marie's-de-la-Mer. Aan de Middellandse zee
en gelegen in het Parc Naturel Regional de Camarque. Een uitgestrekte vochtige streek met rijstvelden, veel, heel veel witte paarden, ooievaars, moeras, rietvelden, ontstaan tussen de delta van de rivier de Rhône en de Middellandse Zee. Rond de 124 km. We gingen om 10 uur weg en al gauw werd er besloten, gezien de aanrij route naar zee,
om door Nimes te rijden. Even een bezoekje aan de Arena midden in de stad. Ondertussen was het kwik al
opgelopen naar 33 graden. Geen motor rij weer zou je zeggen maar zolang er gereden werd ging het wel.
Bij stilstand leken onze motorkleren wel op complete aan ons lichaam aangepaste kruiken. Vandaar ook
snel de motoren neergezet en jassen, handschoenen en helmen uit en in de koffers gepropt. Eerst maar even een rondje om de kerk (Arena) om in openbaar vervoer taal te spreken. Wat foto's gemaakt en omdat we toch van de motor af waren ook maar even de lunch aldaar gebruiken.
Maar we wilden toch naar het strand? Ja, snel weer opstappen en verder richting zee. Bij ons klopt de tijdslimiet nooit zo en nu dus ook niet. We waren pas echt gereed om een duik in de verfrissende zee te maken rond 16.00 uur. Maakt niet uit. We hebben de tijd aan ons zelf. We hadden voor vandaag ook niet afgesproken om "thuis" te eten. Dus
lekker zwemmen, zonnen, ijs eten, door dorpje lopen, terrasje doen maar toen was het al bij achten en moesten we nog eten. En dat hebben we gedaan. Mosselen, een steak en twee maal paella. Ja, paella want Saintes -Maries heeft echt Spaanse invloeden. Waar wij wat dronken was er live Spaanse zang met gitaar. Overal zie je Spaanse schilderingen. Op een pleintje een standbeeld van een stier en een toreador. In sommige winkeltjes Spaanse jurkjes etc. En het toeval wil dat er juist vandaag het dorpsfeest
( feste de la ville ) was, een soort carnaval met een optocht van praalwagens veelal voortbewogen door grote tractoren of vrachtwagens met opleggers. Alles was in het rose/wit inclusief de kleding van veel inwoners. En wij konden vanaf onsze eetstek alles prima bekijken Al met al werd het na het eten al bijna donker en moesten we nog 124 km terug. Eerst maar even Martial van het hotel gebeld dat we nog
aan de kust waren en het laat kon worden. Niet ongerust maken, we komen eraan. Om Nimes nu te mijden de Garmin verteld richting Saliers en Ales en daarna richting La Grand Combe te gaan en zo waren we om 23.45 weer "thuis". Even napraten met Martial. Een biertje voor ons drie en een
rosé voor Astrid en toen lekker douchen en slapen. Welterusten!

21 Juni: Dag zeven
hadden we na het ontbijt ook alweer een route gepland.
Vanaf La Grand Combe de N106 af tot Florac en dan langs de rivier de Tarn afzakken en misschien over de Millau viaduct , de hoogste van de wereld , via Le Vigan, St. Hyppolyte, St. Jean du Gard, Cendras en een binnendoor
weg weer naar de N106, LaGrand Combe en terug in La Levade. Maar bij Florac dwaalden we alweer af over de D907 en zijn we uiteindelijk de Mont Aigoual opgereden.
1567 meter. Onderweg vernomen dat deze col ook geliefd is bij wielrenners. Verschil in temperatuur beneden en boven: 32 en 20. Boven wat gedronken en afdalen maar weer. De gehele pas afgemaakt tot beneden aan toe wat ook al niet de planning was maar so what! Beneden door naar Vallerauque en aldaar route hotel terug via Mr. Garmin.
Onderweg werd Astrid wat onwel terwijl we stopten bij een camping terras wat geen eens open was. Waarschijnlijk door de hitte van 36 graden en het vele bochtenwerk en een lege maag. Van daar was het nog 73 km en splitsten de wegen zich van Robbieastrid en Pietamies. Wij wilden de kortste, snelste route naar "huis" , Piet en Mies zouden het rustig aan doen met her en der nog een fotootje. Wij deden over de 73 km nog van kwart voor drie tot even over vijfen
met aftanken en nog even een broodje met beleg halen in de supermarkt erbij. Lekker douchen en bij zwembad!
Piet en Mies waren er rond kwart voor zeven. Hadden zelfs nog een paar bergen bedwongen en een bak water
over zich heen gehad maar toch ook voldaan van weer een lange dag terug op het thuishonk. Vanavond eten
bij Martial en Véronique. Daarna heerlijk nababbelen met een biertje en een rosé.

22 Juni: Dag acht
Gepland om nu echt naar het Viaduc de Millau te rijden.

Het hoogste viaduct in constructiehoogte van de wereld met 343 meter, 20 meter hoger dan de Eiffeltoren. De brug is gespannen over de rivier de Tarn en verbind Clermont-Ferrand met Beziers en Montpellier. En het is een meervoudige tuiconstructie brug. Mooie foto's gemaakt.
Even het museum in geweest waar zelfs en documentaire op beeldscherm was over de bouw. Toen terug over een route die onze Belgische motorvrienden ook hadden gedaan te weten naar Cirque de Navacelles. Een compleet andere wereld want het leek wel de Grand Canyon. Vergezichten, diepte gezichten, rotspartijen, watervallen (alhoewel ze bijna droog waren) en een enkel dorpje waar we ons later, toen we naar beneden waren gereden, nog vast reden.
Was gewoon een doodlopende weg. Weer een stuk omhoog dus en een andere weg in slaan. Maar toen nog weer hoger en smaller en bochtiger. Toen we dus eenmaal uit de vallei waren via Ganges, St. Hyppolyte en Anduze richting "huis". In Anduze, een echt vakantiedorp door zijn vele campings, lekker op een terras het avondmaal gebruikt en om +/- half tien het laatste stukje van 30 kilometer terug.

23 Juni: Dag negen.
Vandaag tikkie terug richting Nederland

Maar de uiteindelijke bestemming voor vanavond is hotel La Musardiere in Saint Brise Sur Vienne. Een hotel wat we van Patrick en Martine hadden opgekregen om te overnachten was vol maar Martial, die voor ons gisteren telefonisch wilde reserveren, kreeg een ander hotelletje door ook weer bij een familie met een gigantisch huis en dat was dus in Saint Brise Sur Vienne. Route via de 106 en verdere N en D wegen. Sommige best wel mooi ondanks dat het niet echt
binnendoor ging en ook nog een stuk echt snelweg richting Limoges. Even recht toe recht aan. Afwisselend toegestaan 110 en 130 km. Onderweg eigenlijk alleen maar tankstops, koffieshops en een lunchstop. Ondanks goed doorrijden vanaf 09.45 uur waren we, met 453 kilometer achter de kiezen, pas om kwart voor zeven bij het hotel. Vlug een douche en in de gewone kleren op de motor op weg om nog wat avondeten te bemachtigen. In St. Julien een hotel restaurant gevonden waar we wederom heeeeeerlijk hebben gegeten. Terug nog net de verlenging voetbal Engeland versus Italië gezien van de EK want de heer des huizes was een Engelsman en zijn vrouw een Française dus stond de satelliet op BBC. Helaas, Engeland verloor door strafschoppen. Morgen weer en dag.

24 Juni: Dag 10
van ons avontuur werd gebruikt om nog wat te bezichtigen en verder noordwaarts richting Nederland te rijden.
Binnen 15 minuten waren we in Oradour, het oorlogsdorp wat na de oorlog niet meer is opgebouwd. Kon ook niet want alle inwoners, meer dan 600, zijn gedood. Mannen werden geliquideerd. Vrouwen en kinderen de kerk in gedreven en deze is door de Duitsers tot ontploffing gebracht waardoor iedereen verbrandde. Dit was in juni 1944. Het hele dorp werd in brand gestoken en alles is zo gebleven behalve dan dat men bij de ruïnes wel bordjes heeft opgehangen met b. v. dentist, coiffeur, café, garage,
etcetera, etcetera. Ik moet zeggen heel erg indrukwekkend als je daar rondloopt. Als je je een beetje inleeft kan je de vliegtuigen over horen gaan en de bommen horen inslaan. Ja zelfs de mensen over straat zien rennen. Zeker meer dan een uur daar rondgelopen en toen om even bij te
komen meteen in het bewoonde Oradour een koffie genomen met een omelet met brood. Daarna opstappen
en de kilometerteller laten draaien. Eerst toch weer binnendoor richting Orléans maar toen de snelweg
op en later toen het verkeer bij/in Orléans vast liep de tolweg op naar Versailles /Parijs.
We wilden om Parijs heen en dan nog wat verder rijden. Maar we kwamen op de pheraferique terecht en omdat mijn Garmin achter mijn tanktas zat en er ook geen verbinding meer was tussen Garmin en Scala Rider head set ging het al snel verkeerd. Op een gegeven moment maar weer de rondweg af en bij een benzinepomp alles opnieuw ingesteld en toen ging het goed. Eerst maar even eten bij een
pompstation en afgesproken, daar het al half tien was, om de eerste afslag Chantilly weer van de snelweg af te gaan en richting Ieper, België aan te houden en een bedje te gaan zoeken. Nou we hoefden niet lang te zoeken want direct bij de afslag waren wel zes hotels en dus besloten we eigenlijk om niet eens verder te rijden. Hotelletje geboekt met de creditcard, motoren met drie bij elkaar en twee aan
elkaar vast neergezet, koffers eraf en mee naar de kamers daar het toegangshek niet sloot en lekker
douchen en dromen.

25 Juni: Dag elf
verder vanuit ons B&B hotel naar Ieper, Passendale en Langemark.

In Ieper hebben we lekker zitten lunchen waarna we naar het huis van Patrick en Martine reden. Daar echt heel
lief ontvangen met koffie en pannenkoeken met ijs. Lekker in de zon gezeten en bijgebabbeld. Toen was het tijd om met Patrick voorop naar Langemark te rijden naar ons bed en breakfast. Wat en rit(je) door landelijk West Vlaanderen. Als Patrick gas gaf was ie al aan de horizon maar bij elke hoek of kruising wachtte hij op ons. Hij heeft ook met ons gegeten terwijl Martine jammer genoeg een barbecue had met al haar mede leerlingen van engelse les. Na het eten heerlijk gewandeld tussen de aardappels, prei, bloemkolen, pauwen, koeien, hanen schapen en paarden.
Niet letterlijk ertussen maar dat allemaal om ons heen.
Terug bij B&B nog even gezeten en toen moesten wij afscheid nemen van Patrick. Wij gaan morgen terug naar Almere maar PietaMies gaan nog terug naar Patrick en Martine en waarschijnlijk donderdag pas terug. Wij moeten er donderdag weer aan geloven, aan het normale leven, zij hebben nog tot zaterdag vrij.

26 Juni: Dag twaalf
echt op weg naar huis.

Ons eigen huis, in Nederland. Half negen ontbijt en na emotioneel afscheid nemen van onze mede vakantiegangers om kwart voor tien vertrokken uit Langemark.
Niks meer binnendoor wegen maar zo spoedig mogelijk naar huis. Niet dat we genoeg hadden van lekker weg van de snelweg maar wij hadden voor 's middags een afspraak staan om onze nieuwe auto op te halen dus zaten we gewoon aan de snelweg vast. Gelukkig een leuk vooruitzicht na onze elf dagen samen eten, samen rijden, samen lekker babbelen, samen wandelen etcetera. Want neem maar van mij aan dat we het weer ontzettendleuk en gezellig hebben gehad en dan is het zeer moeilijk om afscheid te nemen van tweezulke lieve mensen en weer de normale gang van zaken op te pakken.

Piet en Mies bedankt en tot snel. XXXXXXXXXXXX.
Astrid en Robbie bedankt voor de gezellige vakantie. Dikke kus en niet te vergeten, Martial en Veronique voor hun
gastvrijheid en goede zorgen. Zij hebben het ons helemaal naar de zin gemaakt op deze vakantie. Hotel Le Manoir
au Soleil geeft je echt het huiskamergevoel en is een aanrader op een toplocatie in de Ardeche in Frankrijk.